کانال و گروه تلگرام عرضه اولیه بورس سهام

تازه وارد های دنیای بورس ایران با ما همراه باشید تا به شما عرضه ی اولیه بگیم چیه و چگوه باید خرید انجام بدین، گروه تحلیل بورس و سهام تلگرام

کانال و گروه تلگرام عرضه اولیه بورس سهام

زمانی که سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس عرضه شود به آن عرضه اولیه می‌گویند. در عرضه اولیه، سهام برای عموم قابل خریداری خواهد بود.

این اصطلاح ترجمه شده عبارت (initial public offering (ipo می باشد. معنی این عبارت، عرضه عمومی اولیه می باشد، که در بورس اصطلاحا به آن عرضه اولیه گفته می شود. هنگامی که سهام شرکتی برای اولین بار در بورس عرضه می شود، به روز اول عرضه سهام اصطلاحا عرضه اولیه گفته می شود. در این هنگام درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس اوراق بهادار توسط سرمایه گذاران خریداری می شود. تجربه نشان داده که بیش از ۹۰% از عرضه اولیه هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده اند. به همین دلیل برای فعالین بازار همیشه جذابیت داشته است. عرضه اولیه یک شرکت در بورس به این معنی نیست که آن شرکت، شرکت تازه ایست. بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است. خیلی از این شرکت ها ممکن است یک شرکت دولتی باشند که سالهای زیادی سابقه داشته اند. این نوع سهام شرایطش نسبت به خرید و فروش عادی سهام کمی متفاوت است. اما بعد از آن دیگر تفاوتی با بقیه سهام موجود در بورس ندارد. حال سوال اینجاست که وقتی سهام یک شرکت برای بار اول در بورس عرضه می شود.

نحوه خرید عرضه اولیه

هر شخصی که از طریق کارگزاری اقدام به دریافت کد بورسی کرده باشد می‌تواند برای خرید عرضه اولیه اقدام کند. به طور کلی تعداد عرضه‌های اولیه چندان زیاد نیست. به صورت میانگین در هر ماه ۱ یا ۲ عرضه اولیه با قیمت‌های مختلف اتفاق می‌افتد. برای اطلاع از عرضه‌‌های اولیه باید اخبار سایت‌های خبری و بورسی که این اخبار را پوشش می‌دهند پیگیری شود. بیشتر کارگزاری‌ها نیز این عرضه‌ها را به مشتریان خود اطلاع می‌دهند.

در عرضه اولیه به همه خریداران به صورت مساوی سهام خواهد رسید برای مثال هنگامی که برای ۱۰۰۰ سهم در عرضه اولیه ۱۰۰ خریدار وجود داشته باشد به هر خریدار ۱۰ سهم با بیشینه قیمت نوسانی تعلق می‌گیرد.

آیا می‌ توان از طریق چند کارگزاری به صورت همزمان، عرضه اولیه خرید؟

هر سرمایه‌گذار با کد بورسی مختص خود، فقط یک‌بار می‌تواند سفارش ثبت کند و امکان خرید عرضه اولیه با یک کد بورسی از چند کارگزاری وجود ندارد. بنابراین خرید سهم با چند کارگزاری امکان‌پذیر نیست.
چنانچه سرمایه گذاران قصد خرید سهم بیشتری داشته باشند، می‌توانند در روز بعد از عرضه اقدام به ثبت سفارش نمایند یا اینکه پس از به تعادل رسیدن سهم در بازار اقدام به خرید سهام موردنظر کنند.

 

جهت ورود به گروه سهامداران تلگرامی عرضه اولیه از آیدی زیر استفاده کنید یا رو تصویر زیر کلیک کنید

 

b2199@

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

t.me/b2199